Thursday, October 10, 2013

"Bro, betul ke kau nak buat ni? Masih belum terlambat nak patah balik"

"Man, aku dah cakap. It's for the best. Aku dah fikir dah. Kau jangan risau, aku okay."

"Okay Mal, if you said so"

Seminggu sebelum tu.

Kesian aku tengok si Akmal tu, sedih benor rupanya. Aku tak tahu nak cakap apa lagi kat dia. Kerjanya tiap hari termenung, makan dan hisap rokok. Ituje lah dia yang dia buat tiap hari. Orang ajak bersembang tak nak, kalau menjawab pun, slow sangat suaranya. Macam perempuan, perempuan pun kuat lagi suaranya.

"Kau okay ke tak ni Mal? Lain macam je aku tengok kau ni. Tak pergi keluar dengan Nora ke?"

Muka dia bertambah sugul. Celaka. Jangan cakap. Ah babi.

"Takde apa lah Man, aku okay je"

Penipu, butoh tak bayah nak bajet kuat woii, aku tahu. Bukan baru semalam aku kenal kau lah Akmal.

"Serious ke wei? Kalau kau nak bercakap, aku ada kat sini, aku boleh dengar."

"Entah lah Man, aku rasa aku okay kot."

"Tak payah tipu lah Mal, ni mesti sebab Nora kan? Cakap lah. Aku tolong setakat mana yang aku mampu"

"Biar je lah Man, aku okay, selagi dia happy, aku pun happy gak"

Kau cakap kau happy, muka macam orang lepas mati bini. Pembohong.

"Aku, aku tak tahu nak buat apa lagi Man, I can give her the world, the sun, tapi kalau bukan itu yang dia nak macam mana? Lebih baik aku undur diri. I'm not the man that her heart wants. Lord knows I tried, tapi tak berjaya. Dia takkan bahagia sepenuhnya dengan aku. Baik aku biarkan dia balik ke Rizal. Kalau itu je cara dia untuk bahagia, aku rela Man"

"Kau gila ke Mal? Siapa ajar kau give up ni? Aku tahu aku tak ajar kau macam ni. Aduh kau ni Mal."

"Biar je lah Man. Kau ingat offer kerja kat embassy yang dekat Wellington dulu tu? Aku rasa aku nak accept lah. Maybe it's time for me to leave this place."

"Serious Mal? Kau yakin apa yang kau buat ni betul? Kau dah sedia nak tinggalkan semua ni?"

"Betul Man, aku dah ready. Aku dah cakap dengan family aku."

"Okay lah Mal, kalau itu yang kau rasa. Bila kau nak pergi ni?"

"Flight aku minggu depan. Aku dah kemas barang semua dah. Tinggal tunggu naik plane je."

Patut lah duduk diam je dalam bilik, kau packing rupanya. Bangsat, bukan nak beritahu aku awal-awal.

"Tu gitar kau tu? Kau tak bawak sekali?"

"Kau ambil lah gitar tu Man, anggaplah hadiah perpisahan dari aku. Lagipun kat sana aku tak rasa aku akan ada masa nak main"

"Okay, thank you bro, all the best. Moga kau jumpa apa yang kau cari"

"Amin, Man, Amin"

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching


"Okay Man, aku nak masuk Departure Hall dah ni. Jaga diri baik-baik. Rumah kemas, jangan kasi sepah sangat. Kirim salam awek kau"

"Haihhh okay Mal, kau tu jaga diri kat tempat orang. Jangan buat benda bukan-bukan. Kalau nak balik sini nanti, beritahu lah"

"Okay Man, jumpa lagi"

And that's the last time I ever saw him again. All the best, Akmal.

No comments:

Post a Comment